Navigation Menu+

Beneficis del consum del xampinyó i altres bolets

Posted on març 15, 2015 by

Els  xampinyons i bolets han format part de la nostra dieta durant anys. No obstant això, mentre altres aliments com les verdures són ben conegudes per les seves propietats nutricionals, sembla ser que els fongs no han estat valorats de la mateixa manera. En alguns països, com a Espanya, el xampinyó i altres bolets tenen una imatge pobra i són usats només com a guarnició i de forma esporàdica. Malgrat la quantitat d’estudis que demostren que els fongs són tan saludables com la resta d’hortalisses consumides a les llars, és poc valorat el paper que poden tenir pel que fa al manteniment d’una bona salut i en la prevenció de malalties.

Els fongs estan sent avaluats cada vegada més a Occident pel seu valor nutricional i també per les seves propietats farmacològiques. A més de ser un aliment nutritiu, estan començant a veure com aliments funcionals i com a font de components medicinalment beneficiosos. Històricament, els fongs superiors han tingut un llarg i reeixit ús medicinal, especialment en la medicina tradicional xinesa per a diversos desordres immunes. La farmacopea xinesa documenta l’ús d’unes 100 espècies per a un ampli rang de malalties però, fins ara, la medicina d’Occident ha fet poc ús d’aquest tipus de matèries. Alguns dels components identificats i aïllats més recents, originaris de fongs medicinals, han mostrat prometedores propietats inmunomodulatorias, antitumorals, cardiovasculars, antivirals, antibacterianes, antiparasitàries, hepatoprotectores i antidiabètiques.

champiñon crudo cortado

A causa del creixent interès que els xampinyons i bolets han despertat, és important conèixer la seva composició. Les seves propietats són úniques i diferents a les aportades per altres aliments àmpliament consumits, ja que no cal oblidar que els fongs constitueixen un regne de la naturalesa independent de les plantes i els animals, el Regne Fungi.

Des del punt de vista nutricional, els xampinyons i bolets tenen moltes característiques desitjables en els aliments, són baixos en sodi, baixos en greix i no tenen colesterol. Tenen un alt contingut en aigua (92%) i l’aportació calòrica és de tan sols 25 Kcal/100g. L’Índex glucèmic del xampinyó és tan baix que a penes pot mesurar-se (IG = 15). De fet, per obtenir aquesta mesura, una persona hauria d’ingerir 1,2 kg de xampinyó en menys de 10 minuts. Contenen proteïnes i tots els aminoàcids essencials en major o menor mesura, el que els fa ser una bona aportació dels mateixos per a les persones que segueixen una dieta vegetariana. Quant a vitamines i minerals, potser sorprengui que, comparant per exemple el xampinyó amb altres 24 verdures de consum habitual a casa nostra, el xampinyó és millor font de coure, fòsfor, seleni i vitamines del grup B i ergosterol (precursor de la vitamina D). El contingut en ferro no és especialment alt però té la particularitat de ser biodisponible en un 90% ja que els fongs no contenen fitats, que redueixen l’absorció del ferro.

Potser part de l’èxit culinari i gustatiu del xampinyó i els bolets tingui a veure amb l’umami, que és el que coneixem per “cinquè sabor”. En japonès, “saborós”, aquesta percepció es té també d’aliments com la carn, el formatge, el tomàquet, els espàrrecs i altres aliments que contenen glutamat de forma natural. Juntament amb el baix contingut en sodi l’umami fa dels fongs un aliment versàtil i molt recomanable per a les persones que han de prendre dietes baixes en sal i que s’avorreixen de prendre aliments “insulsos”.

 

font: http://www.informacionconsumidor.com/

Sigues sociable, comparteix!

Submit a Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Us de cookies

Aquest lloc utilitza cookies per que vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continúa navegant està consentint l'acceptació de les cookies i també l'acceptació de la nostra política de cookies, Clica l'enllaç per obtenir.més informació

ACEPTAR
Aviso de cookies